söndag 26 december 2010

Annandag Juls morgon....

Visst kan Julen vara fin på alla sätt och vis även nu, men nog var det något speciellt förr iallafall!! Det går nog inte att komma ifrån.
När mamma under hela December månad stog och förberedde inför Julen, med bak, syltor,aladåb,korv och allt var det var. Då gjordes allt från grunden och man sprang runt benen på henne och var irriterande med alla frågor man krävde svar på.... "vad är det?" "Varför gör du så,mamma?" "Va ska det bli?"....  ja, det var nog inte lätt, det gällde att tålamodet var stort, och det var väl något vår lilla mamma hade, i stora portioner!!
Då var inte just julklapparna det viktigaste, inte så som jag upplever det som idag, utan då var det maten och att få vara tillsammans. För då samlades alla, släkt och vänner. Alla syskonen som kom hem, jag glömmer aldrig doften av all god frukt som mina bröder alltid tog med sig hem. Clementinerna doftade helt ljuvligt!! Eftersom det alltid funnits ett "frukthus" i släkten och i min uppväxt, så blir man lite bortskämd med just det. Jordnötter, såna här som "Jumbo" äter, jag vet inte vad dom kallas, men jag vet att jag tyckte när Ronny (brodern) kom hem med dom och clementiner, hela famnen full, ja, då tyckte jag det var Jul och den blev alltid så fin.
Jag har bara fina minnen från alla jular man växte upp med och det gör mig alldeles varm, tänk, vad gjorde inte lilla mor för oss barn. Jag är så tacksam för den gåvan för det är något man bär med sig resten av sitt liv.

Sen blev man själv ,helt plötsligt vuxen och fick små barn som man gjorde Jul för och jag hoppas dom har fått lika fina minnen att bära med sig i sina hjärtan. Nu är dom vuxna också, iallafall tre utav dom och lotten har fallit på dom nu.
Det bästa med Julen nu är att få se lilla Vidar, med sina solskensögon och leende mun, hans små armar som sträcker sig mot en och som vill komma upp i ens famn, det är lycka det!!! Det är underbart att få bli mormor och jag hoppas att det snart blir fler....  =))




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar