måndag 26 juli 2010

Uppehåll men mulet, kanske solen sticker fram en stund idag om vi nu har tur. Samtidigt kan jag tycka att det är skönt med lite svalare väder.

Semestern är över för H och det var segt på morgonen, det märktes på hundarna att vi nu ska tillbaka i våra gamla "gängor", då vi kör honom till jobbet på morgnarna. Snart är det dags att ta itu med skolan också... usch, samtidigt som det kan vara skönt att komma in i rutinerna igen så känns det jobbigt, man känner sig splittrad på något sätt.
Tankarna kom lite nu på morgonen när jag var ute med hundarna på vilket jäkla system vi har här i Sverige när det gäller ungdomarna. Alla är inte stöpta i samma form som dom tycks tro och vill ha.

J går på aktivitets-stödet från försäkringskassan, arbetsförmedlingen kunde ju inte hitta någon praktikplats i början av sommaren till honom. Så vi ordnade en själva inne i Nybro, som han nu är inne på sista veckan. För att kunna ta sig dit så  är det tvunget att ta tåget som då kostar 800 :- i månaden i tågkort.
Jag trodde att han fick hjälp av arbetsförmedlingen till det för det är ju det dom går ut och säger, bara det att det glöms en liten detalj, det är ett självkostnadspris på 600:-, utöver det sen så betalar dom, så knappt två hundra kronor står dom för!! Han får ca 2.800/mån. Hur sjutton ska dom kunna klara sig på tvåtusen??? Jag tycker det är för jävligt rent ut sagt. Dessutom har vi själva då fixat arbetsförmedlingens jobb att ordna en egen praktikplats när dom nu inte redde ut det.
Samtidigt som dom har en massa krav på dom. Som vanligt så kunde jag ju inte hålla käften när det stod klart för mig hur det låg till utan var naturligtvis tvungen att framföra min åsikt om detta.
Och som vanligt så är det ju inte dom ,utan regeringen som bestämt det här.

Visst det stämmer ju såklart, men hur sjutton tänker idioterna, fy f-n säger jag, dom skulle själva fått känna på hur det är att vända och tänka på varenda öre, det hade nog räckt ett par månader så hade dom kanske insett läget.
Sen dom här tog över så har det ju bara gått åt ett håll och inte har det gynnat oss precis. 
Jag har ingenting emot att dom bor hemma men dom får ju inte en chans att få komma ut i världen under såna här omständigheter. Tja, om dom då inte ska starta sin bana med socialen och liknande förstås. Jag tycker det är helt fel!!  Då kunde dom ju lika gärna få hjälp på annat sätt, kostar ju samhället och staten ändå om dom ska gå där. Jag vet hur många som helst som får ha det så och inte trivs speciellt bra med det.
Nä, jag hoppas verkligen på ett byte i höst!!! Det kan inte bli sämre än vad det är nu i alla fall.

Det är inte konstigt att man känner missmod och ilska emellanåt. Men för att överleva så kan man inte lägga energin på det för då har man ingen ork kvar till vardagen.

Men nu ska inte det få ta över dagen utan dags att plocka fram positiv energi.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar